Er SEO altid relevant for dig?

Hvis du har lavet en hjemmeside, vil du måske få at vide, at det er en god idé at overveje SEO, der også er kendt som søgemaskineoptimering, men hvad har betydning af seo for dig?

Når snakken falder på SEO, så bliver det ofte brugt i relation til det at have en virksomhed med en hjemmeside, hvor man gerne vil have rigeligt med besøgende, så de kan omsættes til fx at blive kunder i biksen, der eventuelt foretager et køb i webshoppen.

Men hvad nu hvis du ikke har en virksomhed, men driver en blog, hvor du skriver om din hverdag eller et specifikt emne? Er det så relevant for dig at overveje SEO.

Man må næsten antage, at hvis du har oprettet en hjemmeside eller en blog, så er det for at have noget indhold, som du gerne vil have at andre mennesker læser og ser.

SEO går ud på at blive fundet på søgemaskinerne, hvor den vigtigste spiller nok er Google, men at blive fundet på Google er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at en besøgende vælger at købe et produkt, som man kan finde på en webshop.

I tilfældet med en blog, kan det jo være, at dit simple mål er at få flere folk til at læse dit indhold – og ikke mere.

Derfor er det en god idé at lægge en strategi for at lave SEO, men hvor ihærdigt, du gør det, afhænger helt af dig og eventuelt af, hvor mange mennesker du gerne vil have, læser din blogs indhold.

Anders Lundtang Hansen