Batteri til elcykel har man faktisk også brug for

27 July 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

De fleste kender til elcykler ved at have set dem i de større biler, hvor de lader til at være opstået ud af ingenting og har formeret sig som kaniner i løbet af natten, da man nogle steder næsten ser dem på hvert gadehjørne.

Det er selvfølgelig en aftale, der er indgået mellem for eksempel kommunen og et firma, der laver og/eller leverer den slags elcykler, så det bliver et alternativt og mere miljøvenligt transportmiddel, som borgerne lige kan vælge at benytte sig af, når de skal bevæge sig gennem byen.

Det smarte er blandt andet, at man ikke behøver aflevere dem samme sted, som man fandt dem. Man kan bare lade dem stå, hvor de er, og så kan en anden person overtage denne via en app eller anden form for betaling, der afmåles efter, hvor længe eller langt, man bruger dem.

Så er der selvfølgelig mulighed for, at disse elcykler bliver udsat for hærværk, men den slags kan man desværre aldrig være helt fri for.

Men mange tænker sådan nogle elcykler som nogle, der lige kommer forbi en ladestation en gang imellem, eller også generer de energi via solceller, eller brugen af dem bliver omdannet til energi, som de drives med.

Men sådan er det sjældent, for man har faktisk brug for et batteri til elcykel, når man skal generere strøm til at drive dem.

Det er jo sjældent, de cykler lige bliver afleveret ved en ladestation, så der skal være mulighed for, at man kan have et batteri i dem, der kan fungere som reservebatteri eller netop som opladning til elcyklen, når den er i ladestation.

Dette er specielt vigtigt, hvis man som privatperson ejer sådan en elcykel og gerne vil komme en del rundt på dem.

En elcykel skal ej forvekslen med et elløbehjul i denne sammenhæng.

More articles