Køleservice findes i flere forskellige former

14 April 2020
Anders Lundtang Hansen

editorial

Tidligere var man mere afhængig af held end forstand, når man skulle yde en tidlig form for køleservice.

Her satsede man mest på, at man kunne holde temperaturen nede ved at have et koldt lokale langt nede under jorden, hvor der var naturligt koldt, og/eller man lagde isblokke dernede og andre kolde elementer, så man kunne holde stedet køligt.

Men en fornemmelse for at kunne regulere temperaturen skete mest i grove træk, og man kunne især ikke finindstille varmen eller kulden.

Der var selvsagt ikke mulighed for at skrue op eller ned her, så man måtte bare håbe på, at temperaturen holdt sig til det, man skulle bruge den til, og så måtte man ellers bare kontrollere løbende, at temperaturen var korrekt med et håndholdt termometer eller lignende.

Senere fik man med teknologien mulighed for at skabe deciderede kølelokaler til køleservice, som næsten kunne befinde sig ude i en ørken på jordplan, fordi man havde mulighederne for næsten at holde dette rum hermetisk lukket, når man ikke skulle ind eller ud af det.

Dette kan sammenlignes med et kølerum, så nu kunne man – som man kan i dag – ændre temperaturen lige til næsten mindste grad, som man ønsker det, fordi udviklingen har gjort, at man har nogle remedier og værktøjer, som man kan indstille temperaturen med – og dette kan man endda gøre på afstand.

Desuden kan man nu levere køleservice i biler og andre kørertøjer, der bevæger sig, så man ikke er afhængig af at skulle skønne sig fra ét kølerum til det næste.

Dette har gjort det meget nemmere at transportere kolde elementer og sørge for, at de når intakte frem og tilbage, uden der kommer til at ske store forandringer med dem undervejs.

Det bliver spændende at se, hvordan køleservice kommer til at tage sig ud i fremtiden.

More articles